בשיח הציבורי (לאו דווקא הדתי) שבמלחמה ואחריה נאמר לא מעט ע"י משפחות שכולות (כולל משפחות החטופים) ואחרים שהנופלים נהרגו למען סיבה נעלה. חלק דיברו על אחדות ישראל, אחרים על הצלת תושבי הדרום מפני פיגוע נוראי שאמור היה להתחולל בעתיד הקרוב.
יש שיקול אחד שלא שמעתי, והוא מלחמה ברוע.
כלומר, יש עניין להילחם ברוע ולמגר אותו גם אם הוא גובה קרבנות; גם אם לא ניתן להסביר לעצמנו מדוע נפלו אלה ולא אחרים.
כך אני מסתכל על העימות האחרון עם החמאס. החמאס הוא שלטון אכזרי ורע וככזה יש לפעול בכדי למגר אותו. יש רע בעולם והוא גובה מן הטוב קרבנות ציבור. כך הוא למשל סיפור השעיר לעזאזל שבקרבנות יום הכיפורים. ביום הטהרה הזה נותנים קרבן לרע.
אני שם לב שהחמאס מאבד את כוחו כתנועה דתית. מנהיגיו הפוליטיים הם אנשי חול, ושפתם אינה אידאולוגית (לבד מן המנטרה של מלחמה באויב הציוני). חילון זה של החמאס מדגיש את הרוע והרשע שאינם זקוקים לדת בכדי להצדיק את האלימות הקשה הפורצת מהם בכל עת.
הואיל והעימות הוא נגד הרע, אני מזדהה עם מספר כתבות של ד"ר יאיר כספי המדגיש את הצורך בחוסן מדיני ופוליטי שיובילו למאבק עיקש ולא מתפשר בחמאס.
יש שיקול אחד שלא שמעתי, והוא מלחמה ברוע.
כלומר, יש עניין להילחם ברוע ולמגר אותו גם אם הוא גובה קרבנות; גם אם לא ניתן להסביר לעצמנו מדוע נפלו אלה ולא אחרים.
כך אני מסתכל על העימות האחרון עם החמאס. החמאס הוא שלטון אכזרי ורע וככזה יש לפעול בכדי למגר אותו. יש רע בעולם והוא גובה מן הטוב קרבנות ציבור. כך הוא למשל סיפור השעיר לעזאזל שבקרבנות יום הכיפורים. ביום הטהרה הזה נותנים קרבן לרע.
אני שם לב שהחמאס מאבד את כוחו כתנועה דתית. מנהיגיו הפוליטיים הם אנשי חול, ושפתם אינה אידאולוגית (לבד מן המנטרה של מלחמה באויב הציוני). חילון זה של החמאס מדגיש את הרוע והרשע שאינם זקוקים לדת בכדי להצדיק את האלימות הקשה הפורצת מהם בכל עת.
הואיל והעימות הוא נגד הרע, אני מזדהה עם מספר כתבות של ד"ר יאיר כספי המדגיש את הצורך בחוסן מדיני ופוליטי שיובילו למאבק עיקש ולא מתפשר בחמאס.
אלעד חן: החלק הראשון אני מסכים
השבמחקהחלק השני לא מדוייק.
אולי בגלל שזה מה שמשמיעים לנו מסנני התקשורת..
איסמעיל הנייה שם רשעים ירקב הוא דרשן כריזמטי במסגדים ומוסלמי אדוק ותלמידו האדוק של אחמד יאסין זכרונו לדיראון עולם.
מה שהיה מעניין אותי לשמוע למה התכוון הרב פרומן שדיבר על שלום בין-דתי דוקא עם החמאס ולא פתאח החילונית. האם עולם דתי משותף?? לא הייתי פוטר זאת בהינף יד..
אולי משעל המנוול שהוא גם זה שמנסה לכופף עדיין את ידנו הוא סוג של מושחת דתי..
שטעם את מנעמי השלטון והוא פוסח על שתי הסעיפים. הנהנתנות והשחיתות מצד אחד והקנאות הדתית מצד שני..
כמו להבדיל אלפי אלפי הבדלות- מושחתי שס
קובי אברבנאל:
השבמחקלא כל כך הבנתי את החילוק שבין רוע הנובע מתפיסה דתית (ראה הנצרות, האיסלאם המולך ועוד) לבין רוע חילוני (קומוניזם, נאציזם ועוד).
טענתך דורשת הבהרה ותימוכין היסטוריים ותיאולוגיים-פילוזופיים
תודה
לקובי
השבמחקזה חילוק שמתאים לרב שג"ר לעשות אותו
רוע שהוא תוצר של אידיאולוגיה דתית, לבין תכונה נפשית אימננטית של רוע. כך מתואר ההבדל בין עמלק לאומות העולם, כפי שהיטיב לתאר זאת הרב יצחק הוטנר בפחד יצחק לפורים
דת עוברת תהליכים ויכולה להשתנות ויש בה קולות שונים. רוע אנושי מוחלט לא ניתן לשינוי או לשיקום
דובי ברק: שלום שלומי,
השבמחקההבחנה המושכלת בין טוב לרע תמיד חשודה בהטייה כלפי עצמי: מה שאני עושה טוב ומה שאחרים עושים רע. כדאי לברר מה מביא אנשים לעשות את הרע בעיני וכן לברר האם מה שאני עושה עומד, תמיד בהגדת הטוב.
בשל הצורך בצמצום אני שולח אליך רק את פתיחתו של מאמר גדול שאני שקוד עליו בתקופה האחרונה.
ערבי טוב (גם בעקבות אירועי הקיץ)
מה גורם לבן אדם להפסיק את שגרת יומו? מה גורם לאדם שחוזר מעבודה מכבדת ומכניסה, שיושב עם אשתו במרפסת ושותה לימונדה קרה, שילדיו לומדים בבית ספר מעולה, שהולך לסרטים והצגות וקורא ספרים הרבה. מה גורם לבן אדם שיש לו בית נאה וכלים נאים, שכנים חביבים וגינה מטופחת והוא, כאזרח גאה, נוסע לחופשה בחו"ל פעם בשנה. מה גורם לו להפסיק את שגרת חייו ולהצטרף לחמאס?
אולי הרצון שזאת אכן תהיה שגרת יומו.
(ההמשך בתיאור ההיסטוריה הארוכה שהובילה למצב הנוכחי)
בברכת המשך מחלוקת ושובע טוב
דובי ברק