יום שני, 24 ביוני 2013

להאמין כ...

א. בעבר הוזכרה בפוסט הרצאתו של פרופ' הלברטל על מקומם של מדעי היהדות.
הנה ההרצאה למי שיש בידיו 40 דקות לדיון חשוב ומעמיק על מצבו של אדם דתי בעולם המודרני.

הלברטל מתאר חויה בבית הכנסת שלו של אנשים שבאקדמיה הם סוברים דבר אחד, ובחיים הדתיים שלהם הם לובשים פנים אחרים. כחוקרים הם מאמינים בבריאת עולם סטייל הוקינג, וכדתיים הם מאמינים בבריאת עולם סטייל חז"ל.
להלברטל ביקורת חדה אך מעודנת על כך.

ב. והנה, בהקשר של דברי הרב עובדיה יוסף על הרב סתיו (כינה אותו רשע), מובאת הכתבה הבאה על הרב סתיו.
כך נאמר בכתבה:

ביום ראשון קיבל הרב סתיו מייל מאחד מבניו. "אבא, יש לי בעיה", כתב הבן, תלמיד בישיבת ההסדר הר עציון. "אני כל הזמן לומד מתורתו של הרב עובדיה. איך אני יכול ללמוד עכשיו את התורה הזו?"

"אתה תמשיך ללמוד בתורה הזו", ענה הרב סתיו לבנו. "אנחנו עושים הפרדה ברורה בין גדולתו בתורה של הרב עובדיה לבין הפוליטיקאים, העסקנים מדרג ב' ו-ג' שסובבו אותו בכחש".

כמה דברים:

1. מסתבר שלא עסקנים אלא רב או רבנים (חברים מהמפד"ל כלשון הרב עובדיה) הם שסובבו אותו בכחש.

2. אי אפשר להיות מצד אחד פוסק עצמאי ומצד שני אדם שמסובבים אותו בכחש ועוד עסקנים מדרג ב.

3. הואיל וסעיף 2 אינו נכון..., כי זה קורה בשטח, מסתברת התזה שלי מהפוסט הקודם שאנשי התורה מנותקים מהמציאות הפשוטה. בדיוק כמו שפרופ' לחינוך המעצבים את תכניות החינוך החדשניות ללא קשר עם מערכת החינוך, כך גם רבנים מנותקים מהמציאות. במקום להיות בעולם העשיה, הם בעולם האצילות או בעולמות אחרים.

4. אי אפשר- הרב סתיו- להפריד בין תורתו של אדם לבין התנהגותו. תורה היא תורת חיים לשיטתך (וגם לשיטתי) ואדם שמזייף בדרך ארץ תורתו לא מתקיימת. לו הייתי הרב סתיו הייתי אומר לבנו: "אל תלמד עכשיו את תורתו. אני מזדהה עם הקושי שלך. עם זאת, זכור שאנשים משתנים, ועוברים עליהם הרבה דברים. אם תרצה ללמוד את תורתו כשהפגיעה בי- אביך- תשכך, זכור שגם אנשים בעלי ידע תורני רב, אינם בהכרח אנשי מוסר, גם אם הם מוחזקים כיראי שמים".
אי אפשר לומר, כתלמיד חכם הרב עובדיה גדול, וכאדם חכם הוא נופל ברשתם של עסקנים.
(די ברור לי שהרב סתיו לא ישמע את המוזיקה של וגנר בגלל שהיה סמל למוזיקת מחנות ההשמדה ונערץ ע"י מצביאי גרמניה).
5. על הרב סתיו להפסיק לכפוף קומתו כל אימת שהוא מקבל ציונים על כך שהוא לא הרב הפוסק הכי גדול בדורנו. נניח שכך, מי אמר שהרב הראשי צריך להיות כזה? יש לו תפקידים אחרים. הוא צריך להיות מופקד על עשות משפט ואהבת חסד במוסדות הרבנות. לכך לא ידאג רב גדול בתורה המוקף בעסקנים ומנותק מהמציאות.
זאת התורה על רגל אחת= אדם כי ימות באהל. אהלה של תורה יכול להמית הרבה אנשים מלהסתכל על החיים הפשוטים ולנסות להפוך אותם למוסריים ולטובים.
הרב סתיו! הפסק לכפוף את קומתך! גם אם אינך משה רבנו, אתה יהושע בן נון. וככל שאני זוכר, קודמיך בתפקיד הרב הראשי לא מזכירים את משה רבנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה